Förstå Båtstativs vridmoment

En båt drivs av hästkrafter. För att driva båten omvandlas hästkrafterna till en vridkraft. Denna vridningskraft är båtens stödvridmoment. Denna vridningskraft är kraften som roterar en propeller.

Det maximala vridmomentet för de flesta båtmotorer ligger under det maximala varvtal som anges i motorns manual. Detta utgör vanligtvis ett problem när du väljer en rekvisita. En propeller väljs så att motorn går nära angivet varvtal. Vridmomentet är vanligtvis 50 procent av varvtalet på en motor med hög hastighet. Det ideala propellervridmomentet bör vara cirka 70-85 procent av motorns högsta varvtal. Detta kommer att ge högre effektivitet, hastighet och bränsleeffektivitet och förbättra motorns livslängd.

När en enda propeller används för att driva en båt uppstår en vridmomentreaktion mellan propellern och skrovet. Denna reaktion kallas krängningsmomentet. När propellern rör sig i en riktning orsakar den ett lika och motsatt vridmoment i riktningen för propellerns vridning. Detta gör att skrovet kränger eller lutar bort från propellerns riktning. Stora båtar har två propellrar för att minska krängning. Styrbordspropellern är högerhänt medan babordspropellern är vänsterhänt. Skrovet och typen av båt påverkar krängningsmomentet på en båt.

Vridmoment får båten att rulla. När en propeller vrids medurs, motstår vattnet propellerns rörelse medurs. När vattnet motstår medursrotationen rullar båten lätt i motsatt riktning, moturs eller ner på vänster babords sida och uppåt på höger styrbords sida. För att kompensera för denna obalans placeras förarsätet på en båt på styrbord eller höger sida av båten. Olika båtar rullar på olika sätt när de reagerar på en propellers vridmoment. Att diskutera behoven för den enskilda båtägarens behov med tillverkaren eller återförsäljaren kommer att hjälpa båtägaren att få propellern med det idealiska propellermomentet för den typ av användning, båten och motorn.

Höjden på vilken motorn placeras på akterspegeln påverkar propellerns vridmoment. Om motorn är placerad för lågt på akterspegeln är höjden på motorn på akterspegeln anledningen till att båten rör sig utan rätt riktning när båtägaren släpper ratten. Om motorn är placerad för lågt på akterspegeln, drar båtens stödmoment båten på ena sidan. Om motorn placeras för högt på akterspegeln minskar vridmomentet. Vridmomentet kommer att vara otillräckligt för att underlätta styrningen av båten.

När en båt rör sig i begränsat utrymme är vridmomentet den främsta avgörande faktorn för dess prestanda. Vridmoment påverkar båtens rörelse i sidled. När båten dockas krävs rätt vridmoment för större noggrannhet i styrningen.

Att förstå vridmomentet hjälper båtägare att hantera onormala balansproblem i båtar men att göra de nödvändiga justeringarna för att motverka obalanser orsakade av vridmoment.

About Author

client-photo-1
superadmin

Comments

Lämna ett svar