Hur du går din tvillingskruvbåt som ett proffs

Av alla manövrar som en kapten utför är den kanske mest användbara och ofta upprepade att flytta sitt dubbelskruvade fartyg i sidled. Och en av de största tillfredsställelserna kommer när en åskådare gör en kommentar om bog- eller akterpropeller bara för att upptäcka att fartyget som precis gled i sidled så smart, inte har några propeller alls. De flesta båtar med dubbla skruvar är kapabla till denna manöver åtminstone till viss del. Följande är en enkel teknik som du kan använda för att bemästra denna procedur som ser professionellt ut.

Första visualiseringen: När du vrider rodret till babord med kraften framåt, säger du faktiskt åt aktern att gå till styrbord, eftersom propstvättningen faktiskt flyter mot rodret och trycker det och båtarna akter i den riktningen. När du vrider rodret till Styrbord med kraften framåt, flyttar aktern till babord. Föreställ dig nu att någon står bakom dig med händerna i båda dina jeansfickor och du lutar dig lätt framåt. Om de flyttar din bakdel åt höger samtidigt som de trycker dig framåt blir effekten att du svänger åt vänster. Flytta baksidan åt vänster och du svänger åt höger.

Enkelt, det är så man styr när man går vidare. Notera; du kan styra en båt med dubbla skruvar som går framåt på en motor ensam, om du vill gå till babord, koppla bara in styrbordsstödet och vrid rodret till babord och aktern rör sig till styrbord relativt snabbt. För att vända till Styrbord, vrid rodret till Styrbord, (rodret vänder faktiskt mot babord), koppla in babords stöd och aktern går mot babord. Enkelt, men det är viktigt att du förstår denna princip, särskilt ju mer rodergrad du tillämpar desto mer dramatisk rörelse av aktern. Slutsats: Rodret svänger aktern mot den riktning du vrider rodret.

Andra visualisering: Återigen har någon händerna i dina bakfickor och du är lätt böjd. Föreställ dig nu att var och en av deras händer faktiskt är en propeller. Om de trycker på din högra kind, (styrbords framdrivning framåt), och drar på din vänstra kind, (babords framdrivning akterut), svänger det ditt huvud, (bågar) till vänster. Detta kallas korsande transmissioner, en framåt och en akterut. Slutsats: Korsande transmissioner svänger fören mot sidan av backväxeln.

Kom nu ihåg att rodren ligger bakom stöden och fartygens aktersving är ett resultat av att vatten trycker mot rodret när stöden är i ingrepp framåt. Vid backning har rodren liten effekt på aktern om inte tillräckligt med akterväg är utvecklad för att trycka rodren. SÅ:

Personen bakom dig trycker på din högra kind, (styrbord framåt), drar på din vänstra kind, (babord bakåt), samtidigt som du svänger bakåt åt höger, (rodret till babord). Resultat: en mycket dramatisk vändning till hamnen. Denna manöver tillsammans med att strypa varje motor på ett klokt sätt kan resultera i att fartyget vänder i sin egen längd. Babords propeller drar fören mot babord, styrbords propeller trycker fören mot babord, och styrbords propstvätt som träffar styrbordsrodret trycker aktern mot styrbord vilket gör att fartyget svänger väldigt hårt mot babord, babords rodret har väldigt lite om någon effekt eftersom det inte finns tillräckligt med akterväg utvecklad på grund av framdrivningen styrbords framåt.

Vrid rodret till styrbord, nu sköljer styrbords rekvisita mot rodret och skjuter aktern åt babords sida, samtidigt som kombinationen av babord bakåt och styrbord framåt trycker och drar fören till babords sida. Resultat: hela fartyget rör sig i sidled till hamn.

Backa styrbord, framåt babord och vrid rodret till babord, fartyget går till styrbord.

Personen med händerna i fickan kan simulera denna manöver väldigt grafiskt.

Sammanfattning: Backa den sida du vill gå mot, framåt på andra sidan och vrid rodret åt sidan i framåtväxeln. Finjustera manövern genom att justera gasreglagen och graden av roder.

Öva nu. Det rekommenderas att du tar ditt fartyg i öppet vatten och fixerar punkter framför och akter om ditt fartyg som en referenspunkt, och tränar om och om igen tills du hittar ”sweet spot” för din båt. Kanske hitta en boj eller något annat flytande föremål att öva nära så att du kan utveckla din skicklighet. Kom ihåg att alla båtar varierar något beroende på djupet på skrovet, kölen eller om stöden är delvis inneslutna i tunnlar eller inte. De flesta båtar kommer att kräva små justeringar av ovanstående procedur. Börja med tomgångsdrift och öva, öva och öva. Innan du vet ordet av kommer du att vandra din båt som ett proffs. Under tiden kommer dina kompisar på marinan att undra: ”Var är dina propeller?”

About Author

client-photo-1
superadmin

Comments

Lämna ett svar