Kreativa varumärkeslösningar – så varför behöver jag en logotyp?

När jag tänker på framgångsrika logotyper tänker jag på följande lista över företag. Ahhh, jag sa att logotyper får mig att tänka på företag, inte tvärtom! Det är hemligheten till varför du behöver en logotyp som en del av dina kreativa varumärkeslösningar! För att illustrera den punkten följer här några exempel. Låt oss spela Name That Logo:

1. Jag säger Musse Pigg…Du tror Disney.

2. Jag säger Swoosh…Du tror Nike.

Jag skulle kunna fortsätta och fortsätta, men du förstår säkert poängen. Logotyper är en viktig del av alla kreativa varumärkeslösningar. Tänk också på att en logotyp inte behöver vara direkt relaterad till den faktiska affärsprodukten eller tjänsten. Ett lokalt exempel i mitt område är en fastighetsutvecklare som använder ett ankare som sin företagslogotyp. Det finns ett subtilt förhållande till ankare och hem genom att ett hem är ett ankare för familjelivet, trygghet och vårt grundläggande behov av skydd…men…skulle du verkligen tänka dig att använda ett ankare som ett fastighetsutvecklingsföretags logotyp? Detta företag har och har varit framgångsrikt i att införliva det i en kreativ varumärkeslösning…det är unikt!

Vad mer behöver du i en logotyp? Tja, du måste tänka på färger, det finns en hel psykologi bakom färger och användningen av färger. Visste du att röda bilar är dyrast att försäkra…sann historia! Rött drar till sig uppmärksamhet och röda bilar drar till sig uppmärksamhet och orsakar sedan fler distraktioner, vilket leder till fler olyckor, vilket innebär att ägare av röda bilar i världen betalar högre försäkringspremier för att folk kör in i dem oftare än någon annan färg bil… tråkigt för dem.

Fråga: Hur många fastigheter till salu-skyltar ser du som alla är röda, delvis röda eller ett derivat av rött (rödbrun, röd, etc)? Många! Rött drar dina ögon till skylten och helst huset. Så du måste överväga färger i din logotyp.

Du förstår, det krävs lite mer än att bara göra en clipart-sökning på webben för att komma fram till en logotyp. Det är en stor del av din varumärkeslösning och det är något jag föreslår att du gör med ett team av människor så att du maximerar fördelarna med en bra logotyp. Viktigast av allt, var kreativ och låt ett team av människor hjälpa dig med din logotypdesign.

About Author

client-photo-1
superadmin

Comments

Lämna ett svar