Riktiga båtar har bitar och pollare

Trålaryachten kommer från dess arbetande kusiner, trålfiskebåten och bogserbåten. Oavsett om det är tradition eller preferens, ofta är dessa yachter utrustade med Bitts och / eller Bollarder precis som deras släktingar. Naturligtvis har de klossar också, men Bitts och Bollards är där för att göra de stora jobben.

Om du nu har en trålaryacht, kanske du vill veta det korrekta sättet att säkra en linje till en av dessa bebisar. Tja, låt oss först titta på dem eftersom det finns många stilar. Om din båt inte har alla (och jag har aldrig sett en som har det) bör du vara uppmärksam ändå eftersom chansen är stor att hamnen som du drar upp till förr eller senare kommer att presentera de andra stilarna, speciellt om du reser runt världen som trålare gillar att göra.

Bitts och pollare är kraftigt byggda enheter för att belägga linjer. Bitts kan klassificeras som singel, dubbel, H-Bitt, Cruciform Bitt och andra. Pollare kan ha en enkel stolpe, dubbla stolpar (antingen vertikala eller vinklade utåt från mitten), korsformade, staghorn och många andra stilar. Ibland kallas Bitts för Bollarder och vice versa.

Linor förlitar sig på friktion för att hålla dem fästa vid Bitts, Pollarder, Cleats, Lines eller andra saker. Friktionen ökar med vad som kallas normalkraft. Normalkraft är den vinkelräta kraften mellan två föremål. Så, till exempel, när belastningen på en lina ökar (båten driver bort från kajen och linspänningen ökar) ökar normalkraften mellan linan och pollaren och friktionen ökar. Om den totala friktionen för anslutningen till Pollaren är större än kraften på linan till båten, håller anslutningen.

Linor kan säkras till Bitts och Pollarder på ett sådant sätt att de snabbt kan släppas eller göras med ett mer permanent arrangemang. Den första sådana metoden har problemet att en båt som drar i en lina kan göra att den lossnar eller alternativt, om en lina är positivt avbunden, kan den vara svår att lossa vid behov. Den uppenbara svårigheten med att använda en förbunden linslinga är att dess storlek måste bestämmas i förväg, vilket kanske inte är möjligt när det avsedda föremålet för den bittra änden inte är i sikte. En ögla kanske inte är ett säkert sätt att fästa på en pollare. Den kan användas som ett lärkhuvud dock med en dubbel korsformad pollare vilket skulle vara ett mycket säkert fäste enligt mig och det kan släppas snabbt om det inte har en belastning på sig. Om den är laddad kan den inte lätt ångras. Ett annat sätt att på ett säkrare sätt fästa en ögla till en enda stolpepollare är att placera öglan över pollaren och forma en annan ögla bakom pollaren genom att göra en halv vridning i öglan och sedan föra den resulterande andra öglan tillbaka över pollaren mot fronten . En större slinga krävs för detta, men resultatet är säkrare än att bara släppa en slinga över pollaren.

Bowlinen har kallats för knutarnas kung. Ingenting kan blockera det. Den kommer aldrig att glida om den är rätt gjord. Den kan knytas i handen och bildar en ögla som kan släppas över en kloss, Bitt eller pål eller formas runt en förtöjningsring.

En kryddnejlika eller ratline koppling är en bekväm knut för att göra en lina fast till en runda, den stående delen av en annan lina, en pålning eller en pollare. Den används för att tillfälligt fästa en lina, men den måste övervakas eftersom den kan lossna om den är slapp. När den är belastad kommer den dock inte att glida, men under en hård belastning kommer den att sitta tätt och kan vara svår att bryta loss.

De vanliga metoderna för att säkra en linje till en dubbel Bitt är att göra ett varv på den första stolpen och sedan linda in linjen i ett mönster åtta över båda stolparna på Bitt. Detta arrangemang kan tas bort snabbt vid behov. Att förhindra den bittra änden av linjen som kommer från Bitt på en kloss kan öka säkerheten. På en enda stolpepollare är det vanliga sättet att antingen knyta flera fästen till pollaren eller att dra en linningsögla av lämplig storlek över pollaren eller som beskrivits tidigare. Korsbitar på pollaren kan hjälpa till att hålla öglan från att glida av pollaren, men jag föredrar att se till att linan inte lossnar av misstag.

Nästa är Lighterman’s Back Mooring Hitch som kan användas på en enda stolpepollare, på en pålning eller för tung bogsering. Även känd som bogserbåtskopplingen och Backhanded Mooring Hitch, är det ett välkänt och mycket pålitligt litet nummer som, precis som siffran åtta som beskrevs tidigare, kan ångras även om det finns en massiv dragning på den. Den fungerar bra när du vill förtöja en pollare – kanske i väntan på ett sluss eller tar på vatten etc. och kan knytas eller lossas på ett ögonblick.

About Author

client-photo-1
superadmin

Comments

Lämna ett svar