Virtuell AIS

Automatic Identification System eller AIS som det är mer allmänt känt är ett VHF-baserat fartygsidentifieringssystem som har använts sedan 2000. Det är ett obligatoriskt krav för de flesta fartyg på 300 bruttoton och över som är engagerade i internationella resor. AIS-systemet har visat sig vara en välsignelse för att undvika kollisioner bland fartyg och används också i stor utsträckning för att hjälpa till med fartygstrafiktjänster (VTS).

En ganska ny utveckling inom denna teknik har varit tillkomsten av virtuell AIS. Virtual AIS bygger på konceptet Pseudo AIS-meddelanden. Pseudo AIS är i huvudsak ett AIS-meddelande som skickas av VTS-centraler för att förse fartyg med information om bogserfartyg och andra sådana fartyg som inte har AIS-utrustning. VTS-centralen sänder ett pseudo AIS-meddelande på uppdrag av bogserfartyget till fartyg i närheten så att de kan ge bogserfartyget en bred kaj.

Detta koncept med pseudo AIS har tagits ett steg längre genom att introducera användningen av virtuella bojar och virtuell pilotering. En virtuell boj är i huvudsak ett AIS-meddelande som skickas av VTS eller hamnmyndigheter till fartyg i hamnområdet och ger detaljer om navigationsbojar som inte är fysiskt närvarande. Fartyg som är utrustade med en AIS-transponder kan använda denna information för att säkert navigera genom smala kanaler och undvika hinder. Denna typ av system är extremt kostnadseffektivt eftersom kostnaderna för att installera och underhålla en fysisk boj förnekas. Det är också fördelaktigt för navigering eftersom bojen kommer att dyka upp på AIS-länkade radarskärmar oavsett sikt eller väderförhållanden. Ett mycket bra exempel på ett framgångsrikt system för virtuell flytning är i Hooghlyfloden i Indien. Höghlys stränder förändras hela tiden på grund av nedslamning. Detta gör underhållet av bojar till ett svårt förslag eftersom bojarna måste flyttas så ofta för att markera bankernas nya position. Detta hinder har kringgåtts genom att använda ett system med virtuella bojar för att markera kanalen.

En annan tillämpning av virtuell AIS som har betydande kostnads- och tidsbesparande implikationer är Virtual Pilotage. Enligt detta lotsningssystem kommer lotsstationen att sända en serie navigationsvägpunkter till de berörda fartygen och fartygen behöver bara gå mot denna vägpunkt. Detta kommer att göra det möjligt för fartyg att framgångsrikt navigera i lotsvatten utan fysisk närvaro av en lots ombord. AIS-system i kombination med ett integrerat bryggsystem kommer att göra det möjligt för lotsstationen att ta emot uppdaterad information om fartygets alla navigeringsparametrar, vilket gör det möjligt för dem att säkert vägleda fartyget till dess kaj. Även om de juridiska konsekvenserna av virtuell lotsning fortfarande är ett ämne för debatt, kommer kostnadsfördelarna för fartygsägare i termer av lotsningskostnader och omläggningstider förmodligen att säkerställa att virtuell lotsning förmodligen kommer att bli ett mycket verkligt förslag inom en snar framtid.

About Author

client-photo-1
superadmin

Comments

Lämna ett svar