Hur man får bakåtlänkar för en nybörjare marknadsförare

En av de grundläggande sakerna som du, en nybörjare på internetmarknadsförare, måste lära dig är hur du får bakåtlänkar. Bakåtlänkar är oumbärliga när det kommer till internetmarknadsföringsprocessen. De är viktiga eftersom de är en enorm faktor i en webbplatss sökmotorposition.

Vad är bakåtlänkar?

En webbplatss sökmotorposition bestäms av en mängd olika faktorer. En av dem är formateringen av webbplatsen. Allt som går in i olika HTML-taggar och metataggar kommer att avgöra en webbplatss position för ett visst sökord. På sökmotoroptimeringsspråket kallas detta onpage-optimering.

Samtidigt finns det också offpage-optimering. Det är här en webbplatss sökmotorposition bestäms av de webbplatser som länkar till den. Dessa länkar ses av sökmotorerna som röster och övertygar dem om att en viss webbplats verkligen handlar om ett visst sökord. Dessa är vad de kallar bakåtlänkar.

Hur fungerar bakåtlänkar?

Bakåtlänkar består av två delar: själva länken och ankartexten. Själva länken hänför sig till webbplatsen eller webbsidan som du vill länka till medan ankartext hänför sig till texten som du använder för att länka till.

Detta är anledningen till att internetmarknadsförare tenderar att använda sina sökord i sin ankartext. På så sätt kommer sökmotorerna att se dessa som röster om att deras sida ska rankas bra för det sökordet. Du bör göra detta också.

Det kan dock finnas vissa fall där du inte kommer att få lägga ankartext i dina länkar, medan en vanlig länk fortfarande kan betraktas som en bakåtlänk, kommer den inte att räknas som en röst på ett sökord.

Hur får man bakåtlänkar?

Bakåtlänkar är väldigt lätta att få om du vet hur. Det finns massor av gratis metoder för att få bakåtlänkar. Här är några metoder du kan prova:

1. Artikel marknadsföring

Det är här Internet-marknadsförare kan posta i gratis-att-posta artikelkataloger som EzineArticles.com för att få bakåtlänkar från resursrutan. Detta kan ta ett tag om du är ny på att skriva men med övning är det enkelt.

2. Social Bookmarking

Internetmarknadsförare kan också använda webbplatser som Digg.com eller StumbleUpon.com för att länka till sina webbplatser. Du kan till och med ta det upp till en annan nivå genom att använda webbplatser för sociala nätverk som Facebook.com och webbplatser för social uppdatering som Twitter.com

3. Pressmeddelande Marknadsföring

Det finns också massor av gratis kataloger för pressmeddelanden som du kan skicka till såsom PRLog.com och Free-Press-Release-Center.com. Ett pressmeddelande liknar en artikel bara att det är mer nyhetsinriktat. Skriv artikeln i den inverterade pyramidstrukturen där den viktigaste informationen kommer först.

4. Videomarknadsföring

Du kan också använda webbplatser för videodelning som YouTube.com, Blip.tv och Megavideo.com. Det finns ett enkelt sätt att skapa en video. Allt du behöver göra är att sätta ihop en PowerPoint-presentation och sedan spela in din röst. Du kan använda en gratis programvara som Camstudio för det här jobbet.

I slutändan bör Internetmarknadsförare variera sina bakåtlänkningsmetoder och ankartext. På så sätt kommer sökmotorerna att uppfatta bakåtlänkarna som ”naturliga” och räkna dem. Ju fler bakåtlänkar du får, desto högre rankas du i sökmotorerna.

About Author

client-photo-1
superadmin

Comments

Lämna ett svar